Budowa katalizatora

22 Paź
http://www.szkolenia-jastrzab.pl/kurs-prawa-jazdy/

Nie ma w pełni funkcjonalnego samochodu emitującego spaliny, jeśli nie będzie się w nim znajdował sprawny katalizator. Rozwiązanie to jest znane od lat i stanowi podstawowy sposób ograniczania emisji substancji szkodliwych do atmosfery w związku z działaniem samochodów. Nie chodzi tu rzecz jasna wyłącznie o modele osobowe, ale również auta ciężarowe, autobusy i wszelkie inne. Katalizator to swego rodzaju podzespół filtrujący, który powinien być w jak najlepszym stanie. Tylko wtedy będzie mógł efektywnie obchodzić się ze spalinami.

Uznawany jest za element pozasilnikowej redukcji szkodliwych substancji. Stosowany od lat był na przestrzeni kolejnych okresów udoskonalany, dzięki czemu można cieszyć się jego niezmiennie wysoką skutecznością. Trzeba powiedzieć, że nie wszyscy znają specyfikę działania tego urządzenia. Tymczasem budowa katalizatora jest dość prosta. Warto zacząć od tego, że w ogólnym „obiegu” dominuje jego potoczne określenie.

Zgodny ze stanem faktycznym termin to reaktor katalityczny – pod taką nazwą jest on montowany w samochodach wszystkich producentów. Głównym jego elementem jest czynnik katalityczny, jakim są najczęściej metale szlachetne (zwłaszcza rod, pallad oraz platyna). Metale owe są swego rodzaju złożem filtracyjnym, wychwytującym nadmiar zanieczyszczeń ze spalin. Przekłada się to na lepsze funkcjonowanie układu silnikowego i wydechowego.

Normy coraz ostrzejsze, katalizatory coraz skuteczniejsze

Temat nie stoi w miejscu, a katalizatory cały czas zmieniają swoją konstrukcję oraz specyfikę działania.

Powoli mijają czasy, w których pojedynczy reaktor wystarczył, aby zaspokoić potrzeby związane z filtrowaniem spalin. Dziś coraz powszechniej w autach montuje się złożone układy, na jakie składa się kilka oddzielnych urządzeń. Pozwala to znacznie efektywniej wyłapywać szkodliwe związki powstające w czasie spalania paliw. Oczywiście nie wzięło się to z samej woli producentów. Normy związane z emisją spalin są coraz ostrzejsze na całym świecie, zwłaszcza na terenie Unii Europejskiej.

Koncerny motoryzacyjne muszą się do tego dostosować. Przeciętny kierowca nie musi znać żadnych technicznych detali związanych z tym, jak dokładnie katalizatory działają i jak są skonstruowane. Jednakże budowa katalizatora nie jest materią nadmiernie złożoną, dlatego warto przyjrzeć się także temu aspektowi. Potencjał związany z tą materią był i jest niemały, co, rzecz jasna, trzeba mieć na uwadze. Kierowca chcący świadomie posługiwać się pojazdem spalinowym powinien zadbać o kondycję układu wydechowego w maszynie.

Jeśli tylko pojawia się odpowiednia możliwość, warto zlecić przegląd tych elementów. Kiedy konieczna będzie wymiana katalizatora, nie należy tej czynności pomijać.